Akça (Fidi) Kasabası Silahtar Ömer Paşa Camii, Erbaa, Tokat
Erbaa ilçesine bağlı Fidiköy'de bulunan Silahtar Ömer Paşa Camii (17.yüzyıl son çeyreği)
Akça (Fidi) Kasabası Silahtar Ömer Paşa Camii, Tokat'ın Erbaa İlçesi'ne bağlı Fidi
(Akça) Kasabasında yer almaktadır.Caminin inşa kitabesi günümüze
gelememiştir.
Mimarî üslubundan XVIII.yüzyılda yapıldığı anlaşılmaktadır.
Kesme taş ve tuğladan dikdörtgen planlı olarak yapılmış, üzeri kiremit çatı ile örtülmüştür.
Kesme taş ve tuğladan dikdörtgen planlı olarak yapılmış, üzeri kiremit çatı ile örtülmüştür.
Cephe ile birlikte doğu ve batı yanları ahşap
kolon ve kemerli revaklarla çevrili olan sivri kemerli son cemaat mahalli oldukça geniş tutulmuştur.
Giriş kapısı çok gösterişli olup, çift renkli kesme taştan yuvarlak kemerlidir.
Caminin ibadet mekânındaki dört ahşap sütunun taşıdığı ahşap tavan, minber ve yuvarlak mihrap Selçuklu motifleri ile bezenmiştir.
Tavan çıta ve boyalarla bezenmiş tekne tavan şeklindedir.
Ayrıca burada Selçukluların çok sık kullandığı altıgenler, dikey ve sarkıt rölyefler, çiçek, palmet, rumi ve yaprak motifleri ile dikkat çekmektedir.
Bu caminin bir özelliği de XIII. Yüzyıl Selçuklu motiflerinin XVIII. Yüzyılda bu camide uygulanmış oluşudur.
Caminin yanındaki minaresi kesme taş kaide üzerine yuvarlak gövdeli ve tek şerefelidir.
Silahdar Ömer Paşa Camii ana beden duvarları, moloz taş-tuğla-derz olarak inşa edilmiş, kareye yalan dikdörtgen mekân, dört direkle taşman ahşap tavanla örtülmüştür.
Cami, Anadolu'da Afyon Ulu Camii (1273) ve Ankara Arslanhane Camii (1289-90) gibi örneklerle, Selçuklular döneminden itibaren uygulanan, Beylikler döneminde ise 1366 tarihli Kastamonu Kasabaköyü Mahmut Bey Camii ile devam eden ahşap destekli cami mimarisinin, Osmanlı devri mimarisinde bir 17.yüzyıl örneğidir.
Silahdar Ömer Paşa Camii, kalem işi bezemeleri ile döneminin üslûbunu yansıtırken, mimarisi ile Selçuklu geleneğine bağlanmaktadır.
Dikdörtgen planlı yapı kagir dış duvarlara sahip olup, üst örtüsü ahşaptır.
İç mekânı örten ahşap tavan ve minber kalem işi bezemesiyle dikkati çeken bir tarihi eserdir.
Cami dıştan oldukça yalın, içten çok zengin görünümlüdür.
Giriş kapısı çok gösterişli olup, çift renkli kesme taştan yuvarlak kemerlidir.
Caminin ibadet mekânındaki dört ahşap sütunun taşıdığı ahşap tavan, minber ve yuvarlak mihrap Selçuklu motifleri ile bezenmiştir.
Tavan çıta ve boyalarla bezenmiş tekne tavan şeklindedir.
Ayrıca burada Selçukluların çok sık kullandığı altıgenler, dikey ve sarkıt rölyefler, çiçek, palmet, rumi ve yaprak motifleri ile dikkat çekmektedir.
Bu caminin bir özelliği de XIII. Yüzyıl Selçuklu motiflerinin XVIII. Yüzyılda bu camide uygulanmış oluşudur.
Caminin yanındaki minaresi kesme taş kaide üzerine yuvarlak gövdeli ve tek şerefelidir.
Silahdar Ömer Paşa Camii ana beden duvarları, moloz taş-tuğla-derz olarak inşa edilmiş, kareye yalan dikdörtgen mekân, dört direkle taşman ahşap tavanla örtülmüştür.
Cami, Anadolu'da Afyon Ulu Camii (1273) ve Ankara Arslanhane Camii (1289-90) gibi örneklerle, Selçuklular döneminden itibaren uygulanan, Beylikler döneminde ise 1366 tarihli Kastamonu Kasabaköyü Mahmut Bey Camii ile devam eden ahşap destekli cami mimarisinin, Osmanlı devri mimarisinde bir 17.yüzyıl örneğidir.
Silahdar Ömer Paşa Camii, kalem işi bezemeleri ile döneminin üslûbunu yansıtırken, mimarisi ile Selçuklu geleneğine bağlanmaktadır.
İç mekânı örten ahşap tavan ve minber kalem işi bezemesiyle dikkati çeken bir tarihi eserdir.
Cami dıştan oldukça yalın, içten çok zengin görünümlüdür.
Geleneği Selçuklu mimarisine dayanmaktadır çünkü aynı köyde Selçuklu döneminde kurulmuş bir Ahi Vakfı ve onun zaviye yapısı vardır. Bu camii de büyük ihtimal o zaviye yapısının devamıdır.
YanıtlaSil