Diyarbakır Çermik ilçesi, Kale Mahallesi’ndeki, Ulu Cami’nin mihrabının karşısına gelen orta kemerinin üzerinde üzerinde 38.00x25.00 ölçüsündeki iki satırlık kûfi yazılı kitabesine göre 1148 yılında yapılmıştır.
Kitabede Fahrettin Kara Arslan’ın da ismi olduğundan caminin Hasankeyf Artuklularından Fahrettin Kara Arslan (1108-1148) zamanında yapıldığı anlaşılmaktadır.
Caminin giriş kapısının sol tarafındaki kemerden doğu duvarı arasında iki satırlık nesih yazılı 110x46.00 cm. ölçüsünde bir onarım kitabesi bulunmaktadır:
“Cüddede İmaret’ül-Mescid El Halid bi Ebubekr Ali bin El-hac Ömer bin Mahmut. Fi seneti Erbaa.”
Dikdörtgen planlı caminin batıya açılan cephesinde geometrik oymalar bulunmaktadır.
Caminin mihrap ve minaresi Artuklu mimarisine uygun olarak yapılmıştır.
Anadolu Selçuklularından III.Alaaddin’in (1297-1302) camiyi onardığı sırada minaresini de onarmıştır. Bu minarenin kaidesinde Selçuklu özelliği taşıyan kabartma motifler ve yazılar bulunmaktadır.
Ulu Cami’ye bundan ötürü de halk arasında Sultan Alaaddin Camisi de denilmektedir.
Ulu Cami’nin doğusuna Çermik Sancak beyi Şah Ali Bey 1517’de dikdörtgen planlı ve kubbeli bir yapı eklemiştir.
Güney, doğu ve kuzey yönlerinde ikişer penceresi olan ve eski cami ile birleştirilen bu yapının da bir cami olduğu anlaşılmıştır.
Bu yapı da Ulu Cami gibi siyah ve beyaz taşlardan yapılmıştır.
Kitabede Fahrettin Kara Arslan’ın da ismi olduğundan caminin Hasankeyf Artuklularından Fahrettin Kara Arslan (1108-1148) zamanında yapıldığı anlaşılmaktadır.
Caminin giriş kapısının sol tarafındaki kemerden doğu duvarı arasında iki satırlık nesih yazılı 110x46.00 cm. ölçüsünde bir onarım kitabesi bulunmaktadır:
“Cüddede İmaret’ül-Mescid El Halid bi Ebubekr Ali bin El-hac Ömer bin Mahmut. Fi seneti Erbaa.”
Dikdörtgen planlı caminin batıya açılan cephesinde geometrik oymalar bulunmaktadır.
Caminin mihrap ve minaresi Artuklu mimarisine uygun olarak yapılmıştır.
Anadolu Selçuklularından III.Alaaddin’in (1297-1302) camiyi onardığı sırada minaresini de onarmıştır. Bu minarenin kaidesinde Selçuklu özelliği taşıyan kabartma motifler ve yazılar bulunmaktadır.
Ulu Cami’ye bundan ötürü de halk arasında Sultan Alaaddin Camisi de denilmektedir.
Ulu Cami’nin doğusuna Çermik Sancak beyi Şah Ali Bey 1517’de dikdörtgen planlı ve kubbeli bir yapı eklemiştir.
Güney, doğu ve kuzey yönlerinde ikişer penceresi olan ve eski cami ile birleştirilen bu yapının da bir cami olduğu anlaşılmıştır.
Bu yapı da Ulu Cami gibi siyah ve beyaz taşlardan yapılmıştır.
- DİYARBAKIR'DAKİ DİĞER CAMİLER
- Hadım Ali Paşa Camisi
- Hoca Ahmet Camii (Ayni Minare Camii)
- Hüsrev Paşa Camisi
- İbrahim Bey Mescidi
- İskender Paşa Camisi
- Kale Camii
- Kavas-ı Sağır Mescidi
- Kurt İsmail Paşa Camii
- Lala Bey (Lala Kasım) Camii
- Melek Ahmet Paşa Camii
- Mesudiye Medresesi
- Molla Bahaddin Mescidi (Kozlu Camii)
- Nasuh Paşa Camisi
- Nebi (Peygamber) Camii
- Ömer Şeddad Camii
- Safa (Parlı) Camii
- Şeyh Mutahhar (Şeyh Matar) Camii
- Şeyh Yusuf Camii
- Taceddin Mescidi
- Ulu Cami
- ÇERMİK İLÇESİNDEKİ CAMİLER
- ÇÜNGÜŞ İLÇESİNDEKİ CAMİLER
- EĞİL İLÇESİNDEKİ CAMİLER
- HANİ İLÇESİNDEKİ CAMİLERİ
- LİCE İLÇESİNDEKİ CAMİLERİ
- HAZRO İLÇESİNDEKİ CAMİLER
- SİLVAN İLÇESİNDEKİ CAMİLER
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder