Eserin kitabesi bulunmadığından ne zaman yapıldığı konusunda kat'i bir malumat mevcut değildir.
Osmanlı sadrazamı ve Yemen fatihi olarak bilinen Sinan Paşa 1596 yılında ölmüştür.
Buna göre yapı topluluğunun XVI.yüzyılın ikinci yarısında yapıldığı tahmin edilmektedir.
Bu konuda araştırma yapan Tülay Reyhanlı,vakıf kayıtlarına dayanarak imaretin 1572-1573 yıllarında başlanıp l582’de tamamlandığını tespit etmiştir.
Sinan Paşa Yapı topluluğundan günümüze cami, medrese, imaret ve doğudaki imarete bitişik yapılar ile yapı topluluğunun kuzeydoğudaki ana girişi gelmiştir.
Cami, yapı topluluğunun güneyindedir.
Cami, kareye yakın dikdörtgen planlı olup önünde üç bölümlü bir son cemaat yeri bulunmaktadır.
Son cemaat yeri baklava baslıklı dört sütunun sivri kemerlerle birbirlerine bağlanmasıyla meydana gelmiş olup bölümlerin üzerleri ayna tonozlarla örtülüdür.
Bunlardan giriş kemeri diğerlerinden daha alçak tutulmuştur.
İbadet mekanına yuvarlak kemeli bir kapıdan girilmektedir.
İbadet mekanının doğu cephesinde altta dikdörtgen, sivri kemerli ve alınlıklı, üstte küçük boyutlu sivri kemerli ikişer pencere bulunmaktadır.
Batı ve güney cephelerinde de aynı şekilde pencereler vardır.
İbadet mekanının güney duvarında yedi cepheli mihrap nişinin üzeri mukarnaslar ile bezenmiştir.
Ayrıca mihrabın tümü dikdörtgen çerçeve içerisine alınmıştır.
Mihrabın batısında da ahşap minber yer alır.
Caminin içerisi çini ve kalem işleriyle bezenmiştir.
Mihrabın kenarlarında, güney, doğu ve batı duvarlarındaki pencerelerin çerçeve ve alınlıklarında, giriş kapısı üzerinde XVI.yüzyılın ikinci yarısına ait İznik çinileri bulunmaktadır.
Bu çinilerde bahar çiçekleri, hatayiler, nar çiçekleri, çiçekli dallar, ve hançer yaprakları görülmektedir.
Bu bezeme lacivert zemin üzerine kırmızı, yeşil, beyaz ve firuze renklerdedir.
Pencerelerin alınlıklarına da lacivert zeminli beyaz yazılı kitabeler yerleştirilmiştir.
İbadet mekanının doğu,batı,güney duvarları firuze altıgenler arasında kırmızı üçgen çinilerle süslenmiştir.
Yanının orijinal kalem işlerinden yalnızca kuzey duvardaki pencere alınlıklarında kalmıştır.
Bu kalem işlerinde de XVI.yüzyıl çini örneklerinden alınma motifler bulunmaktadır.
Caminin kare planlı minare kaidesi son cemaat yeri ile ibadet duvarı bitişiğindedir.
Minare kaidesi bir sıra kesme taş üç sıra tuğla ile örülmüştür.
Gövde kısmı ise kesme taştandır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder